01 November 2011

HOW I KNOW GOTHIC

Lukisan oleh Ana Cruz


Semuanya start when i met a very unique genius girl, Jamie Lostein (sebelum ni dia guna nama Aira), tapi dia bukan goth, and she really hates poseur (babygoth perhaps) however dia la yang kenalkan aku dengan dark songs which later bring me to Gothic


Lukisan oleh Ana Cruz


First song yang Jamie bagi aku dengar ialah lagu Angels dari kumpulan Within Temptation (3 tahun aku ingatkan ni lagu first gothic aku dengar, rupanya aku salah)





Disebabkan WITHIN TEMPTATION ada banyak lagu sedap yang iramanya lembut merdu dan liriknya romantik, WITHIN TEMPTATION menjadi band favourite aku.






After that baru la aku cari band-band sealiran dengan WITHIN TEMPTATION yg mana membawa aku mengenali EPICA, NIGHTWISH dan THEATRE OF TRAGEDY.. 


Tak lama kemudian aku jumpa satu lagu yang sangat menyentuh hati aku, my favourite song of all time, 
A Distance There is oleh Theatre of Tragedy






Masa tu mati-mati aku ingatkan depa ni band gothic... (Rupanya aku SALAH). First band yang aku sedar tu bukan band goth ialah NIGHTWISH. 


Hehe bila ingat balik masa tu aku bg kawan aku dengar lagu WITHIN TEMPTATION, ketika dorang tengah dengar aku cakapla ni lagu Gothic, terus dorang ketakutan sambil kata lagu ni seramla (hakikatnya bukan lagu gothic pun sbnarnya aiish)



Lukisan oleh Ana Cruz


But later on, aku tergerak hati untuk cari asal usul band Gothic, yang mana membawa aku kepada moyang segala band Gothic, BAUHAUS, dan aku pun dengarla lagu yang dikatakan pencetus genre Goth, iaitu lagu Bella Lugosi's Dead oleh Bauhaus






Rupanya (since lagu-lagu yang aku dengar sebelum ni bukan lagu Goth) rupanya ni la firsttime aku dengar lagu Gothic.... well pikir balik lagu first Gothic aku dengar ialah lagu first Gothic di dunia =D ahak


Selepas tu ku cari lagi sejarah Gothic, aku terjumpa tentang sejarah senibina Gothic yang mana ciri ciri biasanya banyak menggunakan pelbagai jenis Arch, Rib Vault, dan Flying Buttresses.



Sumber pic ni dan di bawah - Wikipedia


+Klik untuk besarkan imej+



Selepas beberapa tahun aku jumpa satu blog yang sgt bagus, ULTIMATE GOTH GUIDE barula aku betul betul kenal dengan dunia Gothic. Barula aku kenal band Goth yg sebenar seperti HANNAH FURY, JOHNNY HOLLOW, PRETENTIOUS, MOI?, DYONISIS






Yang mana akhirnya membawa aku kepada lagu ni ~(^_^)~ The Vampire Waltz





Yeah i always wish to menari Waltz dengan my sweetheart bila kahwin t~ hihi. Ok thanks layan ni sampai habis, love u all ~(^_^)V




2 comments:

cik wanie Lovela (CWL) said...

blog adik best,akak rasa tuka backround supaya boleh nampak lebih jelas,keep writing k!

~+~+~+~+~+~+~+~+~+~+~+~ said...

haha thanks ^^ ok ok tuka skang gak